با ۱۳ قابلیت مفید سیستم عامل iOS 12 آشنا شوید

احتمالا بعد از معرفی سیستم عامل iOS 12 ویژگی‌های مهم آن از جمله امکان انجام فیس‌تایم گروهی و دیگر قابلیت‌های جذاب موجود در این نسخه به گوشتان خورده است. اما هرکدام از نسخه‌های جدید iOS از ویژگی‌های جذاب متعددی بهره می‌برند که معمولا در زمان محدود سخنرانی کنفرانس WWDC فقط به تعداد اندکی از آن‌ها پرداخته می‌شود. با توجه به این موضوع، تصمیم گرفتیم به ویژگی‌های مخفی iOS 12 نگاهی بیندازیم.

در ضمن توجه داشته باشید که این نسخه بتا از سیستم عامل iOS 12 در اصل برای توسعه‌دهندگان منتشر شده و به همین خاطر بهتر است آن را بر روی گجت اصلی خود نصب نکنید.

۱. فرمان‌های حرکتی آیفون X در آیپد

فرمان‌های حرکتی

در این نسخه از iOS تعدادی از فرمان‌های حرکتی آیفون X در آیپد قابل اجرا است. به احتمال زیاد اپل با این کار می‌خواهد کاربران را برای عرضه‌ی آیپدهای بی‌بهره از دکمه هوم ولی مجهز به فیس آی‌دی آماده کند. در آیپد مجهز به این نسخه، وقتی از پایین نمایشگر به بالا سوایپ کنید، روانه‌ی صفحه اصلی سیستم‌عامل می‌شوید.

همچنین برای باز کردن کنترل سنتر، همانند آیفون X، می‌توانید از گوشه‌ی راست فوقانی به سمت پایین سوایپ کنید. البته همچنان فرمان‌های حرکتی قدیمی هم قابل استفاده هستند، اما در هر صورت برای بسیاری از کاربران این فرمان‌های حرکتی جدید جذاب‌تر محسوب می‌شوند.

۲. هشدار در مورد استفاده دوباره از رمز عبورها

رمز عبورها

اگر برای سرویس‌های مختلف از رمز عبور یکسانی استفاده می‌کنید، سیستم عامل iOS 12 در این مورد به شما هشدار خواهد داد؛ البته اگر این رمز عبورها در سیستم‌عامل ذخیره شده باشند. برای بررسی این موضوع، از بخش Setting ابتدا به Passwords & Accounts و سپس به Website & App Passwords مراجعه کنید.

اگر از رمز عبور یکسانی دوباره استفاده کنید، یک پیام هشدار و گزینه‌ای برای تغییر رمز عبور موردنظر به نمایش درمی‌آید. علاوه بر این، می‌توانید کاری کنید که سیری شما را مستقیما به بخش ذخیره‌سازی رمز عبورها در بخش تنظیمات سیستم‌عامل ببرد. برای این کار مثلا می‌توانید بگویید: «Hey Siri, what’s my Spotify password?»

۳. انتقال سریع کدهای پیامک شده

کدهای پیامک شده

اندروید از مدت‌ها پیش از این ویژگی بهره می‌برد و حالا این مشخصه روانه‌ی iOS شده است. طبق این قابلیت، اگر در هنگام ورود به یک اپلیکیشن، یک کد از طریق پیامک برای شما ارسال شود، Messages می‌تواند کد موردنظر را به اپلیکیشن مذکور ارسال کند.

بسیاری از اپلیکیشن‌ها از تایید هویت دومرحله‌ای پشتیبانی می‌کنند. این اپلیکیشن‌ها در هنگام ورود کاربران، برای آن‌ها معمولا از طریق پیامک کد به خصوصی را ارسال می‌کنند تا افراد غریبه به‌صرف داشتن رمز عبور نتوانند کنترل اکانت مذکور را در دست بگیرند. به لطف این قابلیت، کاربران iOS دیگر لازم نیست چنین کدهایی را به‌صورت دستی در اپلیکیشن موردنظر وارد کنند.

۴. رنگ‌های بیشتر برای ویرایش اسکرین‌شات‌ها

ویرایش اسکرین‌شات‌ها

همانطور که گفتیم، این ویژگی‌ها عمدتا ویژگی‌های پر سروصدایی محسوب نمی‌شوند بلکه تا حدی انجام کارهای مختلف را برای کاربر راحت‌تر می‌کنند. در همین زمینه می‌توانیم به تنوع رنگ بیشتر قلم‌ها برای ویرایش اسکرین‌شات‌ها اشاره کنیم.

همانند سابق، بعد از اینکه روانه بخش ویرایش اسکرین‌شات‌ها می‌شوید، می‌توانید از بین قلم‌های مختلف دست به انتخاب بزنید. اما حالا در سمت راست این قلم‌ها، گزینه‌ای برای انتخاب رنگ‌ها تعبیه شده که با ضربه بر آن می‌توانید انواع و اقسام رنگ‌ها را انتخاب کنید.

۵. دو چهره برای فیس آی‌دی

دو چهره برای فیس آی‌دی

اگر می‌خواهید فیس آی‌دی گجت شما چهره یک نفر دیگر را هم بشناسد، سیستم عامل iOS 12 انجام این کار را امکان‌پذیر کرده است. همانند فرمان‌های حرکتی که در ابتدای مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، به احتمال زیاد اپل با ارائه این مشخصه می‌خواهد زمینه‌ی ورود فیس آی‌دی به آیپد را فراهم کند.

برای افزودن چهره جدید، در بخش Setting ابتدا به Face ID & Passcode و سپس Set Up an Alternative Appearance مراجعه کنید و دوباره فرایند شناخت چهره را انجام دهید. البته باید خاطرنشان کنیم که برای پاک کردن چهره‌ی جدید، باید مشخصات هر دو چهره به‌طور همزمان از سیستم پاک شود.

۶. چشمک برای انیموجی

چشمک برای انیموجی

در سیستم عامل iOS 12 انیموجی‌ها (و مموجی‌ها) نه‌تنها می‌توانند بیرون بودن یا داخل بودن زبان کاربر را شناسایی کنند، بلکه می‌توانند چشمک زدن کاربر را هم تشخیص بدهند. به همین خاطر تنوع این انیمیشن‌ها بیشتر از گذشته شده است.

در ضمن مدت‌زمان پیام‌های انیموجی و مموجی ضبط شده هم به ۳۰ ثانیه افزایش یافته‌اند. هرچند در حال حاضر فقط آیفون X از این قابلیت‌ها پشتیبانی می‌کند، اما در ماه سپتامبر احتمالا تعدادی از دیگر مدل‌های ساخت این شرکت هم از پس پشتیبانی از این مشخصه برمی‌آیند.

۷. افزایش اطلاعات عمومی سیری

اطلاعات عمومی سیری

اپل اعلام کرده که حالا سیری بهتر از گذشته از پس جواب به سؤال‌های مربوط به غذا، سلبریتی‌ها و ورزش‌های موتوری برمی‌آید. یکی دیگر از قابلیت‌های جدید سیری، امکان جستجو و نمایش از بین عکس‌های موجود در اپلیکیشن Photos بر اساس شخص، مکان، رویداد، زمان یا موضوع است. البته در حال حاضر اپل هنوز این قابلیت‌ها را فعال نکرده و به همین خاطر فعلا بررسی آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

۸. از کار انداختن دسترسی USB

دسترسی USB

یکی دیگر از قابلیت‌های کوچک ولی مهم سیستم‌عامل iOS 12، غیرفعال سازی دسترسی USB بعد از گذشت یک ساعت از باز کردن قفل گوشی است. برای یافتن گزینه‌ی مربوط به این مشخصه می‌توانید در بخش Setting ابتدا به Touch ID & Passcode (یا Face ID & Passcode) مراجعه کنید و سپس به گزینه‌ی مربوط به USB Accessories نگاهی بیندازید. این یعنی افرادی که از طریق روش «بروت فورس» (brute force) به دنبال دستیابی به رمز عبور آیفون‌ها یا آیپدها هستند، کار بسیار سخت‌تری را در پیش دارند.

۹. میان‌بر اسکن QR Code

اسکن QR Code

همین حالا هم اپلیکیشن دوربین موجود در iOS می‌تواند QR Code اسکن کند اما در سیستم عامل iOS 12 در بخش کنترل‌سنتر می‌توان میان‌بری را برای این موضوع اختصاص داد. البته با ضربه بر این میان‌بر، تنها اپلیکیشن دوربین اجرا می‌شود، به همین خاطر دقیقا از هدف اپل برای ارائه‌ی این مشخصه خبر نداریم. شاید تا مدتی دیگر قابلیت اسکن پیشرفته QR Code در این نسخه از iOS معرفی شود.

۱۰. ابزار Screen Time

ابزار Screen Time

یکی دیگر از مشخصه‌های جذاب iOS 12، ابزار Screen Time است. با استفاده از این ابزار می‌توانید زمان استفاده از گوشی‌ها و اپلیکیشن‌ها را به‌صورت تفکیک شده مشاهده کنید و حتی می‌توانید برای اپلیکیشن‌های مختلف محدودیت زمانی تعریف کنید. با این کار اگر میزان زمان استفاده از اپلیکیشن مذکور بیشتر از زمان مقرر شود، پیامی مبنی بر به پایان رسیدن محدودیت زمانی از پیش تعیین شده به نمایش درمی‌آید و دیگر نمی‌توانید وارد اپلیکیشن مورد اشاره شوید. البته در مواقع ضروری یا مثلا اوقاتی که واقعا قصد انجام کاری با اپلیکیشن‌های محدود شده داشته باشید، می‌توانید با ضربه بر یک گزینه روانه‌ی اپلیکیشن موردنظر شوید.

۱۱. به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری خودکار

به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری خودکار

اپل همچنان به سرعت ارائه‌ی به‌روزرسانی‌هایش و دریافت آن‌ها از جانب بخش زیادی از کاربران افتخار می‌کند. حالا به نظر می‌رسد که این فرایند از گذشته هم ساده‌تر خواهد شد. در بخش Setting، با مراجعه به قسمت General و سپس Software Update، گزینه‌ی جدیدی تحت عنوان Automatic Updates تعبیه شده است. هرچند اپل هنوز رسما در این مورد چیزی اعلام نکرده، اما شاید این قابلیت به‌روزرسانی نامحسوس سیستم‌عامل iOS را امکان‌پذیر می‌کند.

۱۲. جزییات بیشتر در مورد مصرف باتری

مصرف باتری

در iOS 12، با مراجعه به قسمت Battery در بخش تنظیمات می‌توانید جزییات و اطلاعات بیشتری را در مورد مصرف باتری اپلیکیشن‌های مختلف مشاهده کنید. علاوه بر این، امکان مشاهده‌ی زمان‌های اوج مصرف باتری هم امکان‌پذیر است. این قسمت رابط کاربری ساده و جذابی دارد و تا اطلاعات ۱۰ روز گذشته را می‌توانید ببینید.

۱۳. تصویر پس‌زمینه جدید

تصویر پس‌زمینه جدید

هرکدام از نسخه‌های iOS از تصویر پس‌زمینه‌ی رسمی بهره می‌برند و iOS 12 هم از این قاعده مستثنا نیست. این تصویر انتزاعی تحت‌الشعاع رنگ‌های قرمز و آبی و ارغوانی است و می‌توان از آن برای تصویر پس‌زمینه صفحه اصلی یا لاک‌اسکرین استفاده کرد. در حال حاضر خبری از تصاویر پس‌زمینه‌ی زنده و پویا نیست ولی احتمالا در هنگام عرضه نسخه بتای عمومی این سیستم‌عامل، می‌توانیم انتظار ارائه‌ی چنین تصاویری را داشته باشیم.

منبع: Gizmodo